In principe dienen alle voegovergangensystemen veilig te zijn, zie hiervoor paragraaf 2.3.4. Tussen voegovergangsystemen kan wel onderscheid gemaakt worden naar de constructieve betrouwbaarheid t.a.v. falen met menselijk letsel tot gevolg.
Op basis van een analyse en praktijkervaring is de veiligheid te classificeren volgens onderstaande tabel, zoals die gebruikt is In de MKM-tool van het PVO.
Bij meerdere geschikte systemen kan het meest veilig geclassificeerde voegovergangsysteem gekozen worden.
Tabel: classificatie veiligheid (kenmerken)
Periode | — | – | + | ++ |
Periode 1 | Hogere gevoeligheid voor uitvoeringsfouten door complexer ontwerp met gevoelige details en hoge eisen t.a.v. vakmanschap. | Lage gevoeligheid voor uitvoeringsfouten door eenvoudig en robuust ontwerp | ||
Periode 2 | Veroudering, relaxatie, slijtage en fysische en/of chemische aantasting spelen een belangrijke rol. Jaarlijkse toestandinspecties en vast en preventief onderhoud zijn van belang voor veiligheid | Veroudering, relaxatie, slijtage en fysische en/of chemische aantasting spelen een belangrijke rol. Periodieke functioneringsinspectie (bijv 6 jaarlijks) en preventief onderhoud (vervangen onderdelen) zijn van belang voor veiligheid | Veroudering, slijtage en fysische en chemische aantasting spelen een beperkte rol t.a.v. de veiligheid.
Voorkomende schade is beperkt en kan goed correctief worden beheerst. Geen vast/preventief onderhoud van toepassing in het kader van de veiligheid.
|
|
Periode 3 | Sterk progressief karakter.
Falen kan zich plotseling manifesteren zonder waarschuwing door klachten van weggebruikers (discomfort) en/of omgeving (geluid |
Progressief karakter
Falen kan zich in korte tijd ontwikkelen met kans op onveilig falen Schadeprogressie is meestal goed waarneembaar en laat zich waarschuwen door klachten van weggebruikers (discomfort) en/of omgeving (geluid |
Beperkt progressief karakter
Schade ontwikkelt zich sneller dan in periode 2, maar kans op plotseling onveilig falen is laag.
|
|
Gevolg voor veiligheid | Hoog
Risico voor alle wegverkeer Bijvoorbeeld aanzienlijk groot gat in de weg of wegslingerende zware onderdelen
|
Verhoogd.
Meestal vooral risico voor motorrijders Bijvoorbeeld uitstekende scherpe delen of kleinere wegslingerende onderdelen die in het verkeer terecht komen. |
Beperkt
Meestal vooral risico voor motorrijders door lokale verandering in wegligging Bijvoorbeeld kleine gaten/kuilen, hoogteverschillen en andere onvlakheden.
|