4.1.3.1 Rijroosters RWS Directie Bruggen (concept 1.1a)

Door Rijkswaterstaat werden in samenwerking met Vredestein vier standaard rijrooster-voegovergangen ontworpen die op grote schaal zijn toegepast:

  • Enkele Kleine Voeg (EKV, type III, later type A genoemd) met het zogenoemde “Montanprofiel” met een dilatatiecapaciteit van 15 mm
  • Enkele Grote Voeg (EGV, type II, later type B genoemd) met een capaciteit van 25 mm.
  • Dubbele Grote Voeg (EGV, type I, later type C genoemd) met een capaciteit van 2x25mm, hetgeen in principe een meervoudige voeg is.
  • Directie bruggen type 30 (DB30) rijrooster met ACME of VA-pakket ontworpen met een dilatatiecapaciteit van 30 mm.

Het idee achter deze profielen was een gesloten blijvend vlakke bovenzijde waardoor geen slijtage door verkeer en geen vervuiling van de voegspleet kon optreden. De profielen dienden onder blijvende voorspanning te blijven om waterdicht te blijven.

Meer informatie is te vinden in de bijlagen onderaan deze pagina

 

 

Bijlagen

pdf Factsheet concept 1.1a
pdf C1.1a Tekening EKV en EGV
pdf C1.1a Brochure Vredestein EGV EKV Dir Bruggen