Omdat er behoefte bestond aan voegovergangen met een grotere capaciteit werden vervolgens ook andere profielen ontwikkeld.
Spanstaal ontwikkelde het rijrooster met ACME-profiel onder de naam “AW” in verschillende dilatatiecapaciteiten van 20 tot 60 mm. Deze was gebaseerd op het zwaardere rijrooster van de EGV.
Type | Capaciteit Δx | Breedte rubber in sponning (min/max)
[mm] |
Hoogte profiel |
ACME20 | +/- 10 mm | 20-45 | 53 |
ACME35 | +/- 17,5 mm | 35-70 | 87 |
ACME45 | +/- 22,5 mm | 50-95 | 90 |
ACME60 | +/- 30 mm | 55-115 | 100 |
De rijroosters werden in twee verschillende breedtes geleverd. De ACME45 en ACME60 zijn kenmerkend door de “bovenpet” waarmee de sponningsbreedte effectief werd verkleind om het brede ACME-profiel niet te belasten door verkeer.
Spanstaal leverde toen ook al voegovergangen met een klauwprofiel en bandprofiel , zoals we dat hedendaags kennen, onder de naam “ACME type 75RW, 75RWW en “ACME type 80AW” met een capaciteit van respectievelijk 75 en 80 mm. Zie figuur.
Naast de rijroostervariant werden ook diep verankerde varianten zonder rooster ontwikkeld onder de naam “AS”. Combinaties van “AW” rooster en “AS” stripanker komen ook voor onder de naam “AWS”
Dit concept wordt niet meer gefabriceerd. Het is in de jaren ‘60 – ‘80 veel toegepast en bevinden zich anno 2012 nog steeds in veel kunstwerken, soms nog met de originele goed functionerende afdichtingprofielen. ACME-profielen zijn nog steeds te verkrijgen. Voegpakketten zijn altijd volledig doorgelast. Schade aan deze lassen komt nauwelijks voor. Voegprofielen zijn vervangbaar. Er zijn geen geluidbeperkende maatregelen aan de bovenzijde beschikbaar. Bij voldoende spleetruimte zijn diverse varianten modificeerbaar met een klauwprofiel. Indien omgevingslawaai een rol speelt, dan is het te overwegen een ACME-profiel te vervangen door een ACME-profiel van het vereiste type.
Bij modificatie dient rekening gehouden te worden met de aantoonbaarheid van de vereiste restlevensduur. Voor modificatie (vervangen voegprofiel of voegpakket door ander type) bestaan, naast standaard klauwprofielen met een breedte van 35 mm, ook speciale smalle klauwprofielen, bijv Maurer C-profiel (22 mm breed) en RW SF30U (25 mm breed). Op het moment van inbouwen is in het geval van toepassing van het C-profiel, een minimale sponning van 75mm nodig (2×22 mm+30 mm) om het rubber nog te kunnen inlepelen.
Als om bepaalde redenen toch besloten moet worden de voegovergang niet te modificeren maar geheel te vervangen dan dient zorgvuldig te werk te worden gegaan om de sloopschade aan de onderliggende constructie te beperken of te voorkomen. Dit is een arbeidsintensief proces.