Functioneel aspect | Kritiek punt | Criterium | Fase |
Dilatatiecapaciteit | Contact tussen vingers | Geen contact. Voldoende (reserve) dilatatiecapaciteit (SLS->ULS). Dwarsgeleiding oplegsysteem toegepast; beperkte speling
Juiste afstelling |
Ontwerp
Uitvoering |
Weerstand bieden tegen verkeersbelasting | Krachtsinleiding wiel naar voegovergang | Geen permanent hoogteverschil tussen beide zijden van de voegovergang (voegovergang zuiver horizontaal ingebouwd). Geen aanrijdbelasting op vingerplaat door hoogteverschillen met aangrenzende constructie (overgangsstrip toepassen) Geen grote spoorvorming aangrenzend asfalt (<5mm) |
Ontwerp
Uitvoering
Beheer |
Voorspanning in voorspanbouten vingerplaten | Vlakke passing aansluiting contactoppervlakken (gefreesd, geen vervuiling) Juiste voorspankracht (juiste smering en uitloop tapgat, geen verontreinigingen, aandraaimoment conform kwalificatie. |
Uitvoering | |
Afsluiting vingerplaat op onderbouw | Waterdichte afwerking naden en gaten | Uitvoering | |
Krachtsoverdracht staalconstructie -voegbalk | Stalen onderbouw volledig ondergoten, geen spleten/holtes e.d. Methode vooraf kwalificeren en uitvoeren conform kwalificatie | Uitvoering | |
Krachtsoverdracht voegbalk- ondergrond | Krachtsafdracht gewaarborgd: voldoende ankers, ankers voldoende verankeringslengte, geen lijmfouten, voldoende hechting | Uitvoering | |
Aantasting vasthoudconstructie (c2.2) |
(Behoud) juiste voorspanning. Maatregelen tegen aantasting aanwezig (afschermkappen, afdruipvoorziening, vetbuffer corrosiebescherming). Geen putcorrosie in veren en consoles |
Ontwerp
Beheer |
|
Weerstand bieden tegen interne krachten |
Slijtage oplegpunten vingers (c2.2) |
(Behoud) juiste voorspanning bij slijtage glijdnokken; voldoende buffercapaciteit in vasthoudconstructie Geen staal op staal contact (bij kunststof glijdnokken op RVS) Hoogteverschil tussen vingers <3mm (bij staal op staal contact volgens oudere types) |
Ontwerp
Beheer |
Gebruiksveiligheid en comfort | Spleetbreedte tussen vingers | In rijbaan: spleten kleiner dan 65x220mm en 45x350mm bij maximale opening in iedere willekeurige hoek tussen +/-20 graden t.o.v. de rijrichting (in fietspaden kleiner dan 20x120mm). Geen afgebroken vingers |
Ontwerp
Beheer |
Stroefheid (in bochten) | Slijtlaag of profilering aanwezig (ook op vingers) | Ontwerp Beheer |
|
Hoogteverschillen tussen voegovergang en aangrenzend asfalt | Overgangstrip toepassen Hoogteverschil niet groter dan volgens ontwerp (<9 mm volgens RTD) |
Uitvoering
Beheer |
|
Beperken Geluidemissie | Hoogteverschillen tussen voegovergang en aangrenzend asfalt | Vlakke overgang, niet groter dan volgens ontwerp (<3 mm volgens RTD) | Uitvoering & Beheer |
Waterdichtheid | Bevestiging gootslab | Juiste passing Corrosiewering intact/corrosie beperkt |
Uitvoering Beheer |
Achterloopsheid voegbalk
|
Beperking scheurvorming door (verhinderde) krimp/warmteontwikkeling; Geen watervoerende naden/scheuren |
Uitvoering
Beheer |
|
HWA gootslab | Juiste detaillering HWA (zand/vuilvang, doorspuitvoorziening, toegankelijkheid, aansluiting afvoer) Geen verstopping; tijdig periodieke (jaarlijkse) reiniging uitvoeren |
Ontwerp Uitvoering Beheer |