Illustraties
- Opbouw Brainjoint
- Overzicht Brainjoint
- Plaatsen strippenmat
- Plaatsen rekspreidende inlage
Algemeen
- Beoordelingsstatus
-
0 Eigen verklaring door leverancier op basis van interne verificatie (Declaration of Performance)
1 Product aanvullend beoordeeld en geschikt geacht door Rijkswaterstaat
- Normen algemeen
-
RTD1007-2 v3 Eisen voor voegovergangen (versie 3.0)
- Normen geluid
-
RTD1007-3 v1 Geluidseisen voegovergangen (versie 1.0)
Geschiktheid voor RTD1001/ROK 1.3 (of nieuwer) | | Geschikt |
Criteria
Objecttype | Geschikt voor: | Voet-/fietsbrug Verkeersbrug Tunnel/open bak |
---|
Verkeerscategorie | in Nobs | Cat. 1 (2.000.000 Nobs) |
---|
Wegdektype | Geschikt voor: | ZOAB |
---|
Integraalbouw | Geschikt voor: | Integraal kunstwerk (stootplaten hor. gekoppeld) Integraal kunstwerk (stootplaten met nok of deuvelfixatie) Niet integraal kunstwerk |
---|
Verkeerslichten | Geschikt bij: | Verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten Geen verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten |
---|
Bochten | Geschikt bij: | Schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten Geen schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten |
---|
Minimale horizontale boogstraal | Geschikt bij: | Boogstraal > 350m Boogstraal ≤ 350m |
---|
Maximale langshelling | in % | 4 |
---|
Mechanische verankering | | nee |
---|
Minimaal benodigde inbouwhoogte | in mm | 100 |
---|
Breedte frontwand | Minimaal benodigde breedte (eenzijdig) in mm |
---|
| | - |
---|
Maximale voegspleet in neutrale stand brugdek | in mm | 50 |
---|
Ontwerplevensduur bovenbouw | in jaren | 10 |
---|
Ontwerplevensduur onderbouw | in jaren | - |
---|
Ontwerplevensduur afdichtingsprofiel | in jaren | - |
---|
Ontwerplevensduur overige onderdelen | in jaren | - |
Geluidslabelwaarde
Geluidslabelwaarde (GLW)
GLW is gelijk aan toegevoegde deklaag |
50 km/u | 60 km/u | 70 km/u | 80 km/u | 90 km/u | 100 km/u | 110 km/u | 120 km/u | 130 km/u |
nvt. | nvt. | nvt. | nvt. | nvt. | nvt. | nvt. | nvt. | nvt. |
Bij een kruisingshoek van 90° in dB(A)
Geluidslabelwaarde op basis van metingen leverancier (specifiek product)
Kruisingshoek verrekenen in geluidsprestatie wel / niet toegestaan.
Hoogfrequente voegbewegingen door verkeer
Alle waarden in mm, volgens EN-1991-2.
FLM4b
|
Voertuig 1 | Voertuig 2 | Voertuig 3 | Voertuig 4 | Voertuig 5 | Voertuig 6 | Voertuig 7 | Voertuig 8 | Voertuig 9 | Voertuig 10 |
x-as | 0,50 | 0,50 | 0,50 | 0,50 | 0,60 | 0,80 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
z-as | 0,50 | 0,50 | 0,50 | 0,50 | 0,60 | 0,80 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
Dilatatiecapaciteit
Minimale kruisingshoek | in graden, oa. voor geluidlabelwaarde- en dilatatietabel | 20 |
Dilatatiecapaciteit
Kruisingshoek in graden | 20 160 | 25 155 | 30 150 | 35 145 | 40 140 | 45 135 | 50 130 | 55 125 | 60 120 | 65 115 | 70 110 | 75 105 | 80 100 | 85 95 | 90 |
Langsrichting Δx (totaal) | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 |
---|
Maximale stuik | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 |
---|
Maximale trek | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
---|
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
---|
Verticaal Δz (eenzijdig) | 3 | |
in mm
Eigenschappen
Mechanische eigenschappen
Weerstand tegen verkeersbelasting | | |
---|
| | De horizontale krachten als gevolg van dilatatie en verkeer worden opgenomen door
de rekspeidende inlage en het gemodificeerde asfaltbeton. Door de relaxerende werking van
het asfalt verwacht men geen blijvende spanningen bij blijvende vervormingen (kruip). |
Weerstand tegen interne krachten
Score | | |
---|
Veerstijfheid bij minimum temperatuur | kN/mm per m1 voeg | - |
---|
Veerstijfheid bij maximum temperatuur | kN/mm per m1 voeg | - |
---|
Maximale opspankracht (trek) | kN per m1 voeg | 136 |
---|
Maximale opspankracht (druk) | kN per m1 voeg | - |
Eigenschappen mbt. veiligheid in gebruik
Oneffenheid | | |
---|
| | Voegspleet wordt volledig overbrugd. |
---|
Tolerantie inbouwvlakheid tov. verharding | negatieve waarde in mm | - |
---|
Opdrukking voegoppervlak bij verlenging objectdeel | in mm, leeg indien niet van toepassing | - |
---|
Inzakking voegoppervlak bij verkorting objectdeel | negatieve waarde in mm, leeg indien niet van toepassing | - |
---|
Stroefheid | | |
---|
| | De toplaag bestaat uit gemodificeerd semidicht asfaltbeton waarin een steenslag met hoog polijstgetal. De deklaag wordt afgestrooid voor in gebruik name. |
Eigenschappen mbt. waterdichtheid
Betrouwbaarheid waterdichtheid | | |
---|
| | De waterdichtheid wordt gegarandeerd door de toepassingen van een DAB met maximaal 5% holle ruimte. Boven de overbrugging tussen het landhoofd en brugdek wordt de waterdichtheid gewaarborgd door gemodificeerde bitumen in combinatie met staalstrippen in de rekspreidende inlage. Deze rekspeidende inlage bestaat uit overlappend aangebrachte matten, die werken als een membraan. Door deze overlap wordt ook de waterdichtheid gewaarborgd. Speciaal voor de schampkant wordt er een schampkantmat met aangepaste lamellen toegepast, die overlappend aansluit op de rekspreidende inlage. Op deze wijze wordt de waterdichtheid van de hele voegovergang rijbaanbreed gewaarborgd. |
Eigenschappen mbt. duurzaamheid
Corrosiviteitscategorie | | |
---|
Duurzaamheidsklasse | | laag | middel | hoog | zeer hoog | nvt. |
|
---|
Levensduurverwachting | in jaren | - |
---|
Conserveringssysteem en norm | | - |
Eigenschappen mbt. temperatuurbereik
Geverifeerd minimaal temperatuurbereik | in °C | -20 |
---|
Geverifeerd maximaal temperatuurbereik | in °C | +60 |
RAMS prestaties
Betrouwbaarheid
Uitvoeringsongevoeligheid | | |
---|
Slijtvastheid | | |
---|
Aantastingsongevoeligheid | | |
Beschikbaarheid
Beschikbaarheid | | |
---|
Indexwaarde niet beschikbaarheid | | 7 |
---|
| | Vervanging gelijktijdig met vervanging deklaag 1x per 10-15 jaar |
Onderhoudbaarheid
Vast onderhoud | | |
---|
| | Conform semidicht asfaltbeton geen vast onderhoud. |
---|
Variabel onderhoud | | |
---|
| | Het vervangen van onderdelen betreft slechts de deklaag boven de rekspreidende inlage en vindt plaats als onderdeel van het onderhoud van het aangrenzende wegoppervlak.
Dat is mogelijk binnen één nacht WBU. |
---|
Vervanging | | |
---|
| | Volledige vervanging vindt plaats bij vervanging twee lagen asfaltbeton van de
aangrenzende weg. Vervanging binnen twee nachten WBU. |
Veiligheid
Risico op letselschade bij falen | | |
---|
| | Bij eventueel falen zal de Brugflex deklaag uitbreken en een gat in de weg ontstaan tot op de lamelleninlage, wat vooral voor motorrijders een gevaar kan vormen |
Kosten
Indexwaarde LCC (nieuwbouw) | | - |
---|
Indexwaarde LCC (bestaand object) | | - |
Eisen, Risico's en Raakvlakken
Standaard eisen voor dit product | | nvt. |
Standaard raakvlakken voor dit product | | nvt. |
---|
Standaard risico's voor dit product | | - Bij het walsen van de deklaag ontstaan blijvende vervormingen ter plaatse van de voegspleet indien haaks op de voegspleet wordt gewalst, met gevolgen voor rijcomfort.
- De weersomstandigheden zijn niet geschikt voor het uitvoeren van de voegovergang;
1) kans op schade door bevriezing;
2) kans op schade door nadelige inwerking van vocht gevolg van regenval, dauw of uit aansluitende open deklaag.
3) kans op schade door te snelle verharding (te korte verwerkingstijd) bij hoge temperaturen. - Lekkage, deformatie of scheurvorming van/naast flexibele voegovergangen als gevolg van een overschrijding van de verplaatsingen in 1 richting omdat het moment van installatie (en bijbehorende constructietemperatuur) resulteren in een andere verhouding van op te nemen stuik en op te nemen trek. De capaciteit van een flexibele voegmassa is bij een zekere breedte en dikte absoluut, maar de verplaatsingen in het object zijn relatief.
- Niet stofarme en droge ondergrond (inclusief asfaltflanken) c.q. onvoldoende voorbehandeling waardoor onvoldoende hechting/hechtsterkte wordt verkregen.
|
---|
Risico's bij vervanging | | nvt. |