Product factsheet

Productnaam
Brainjoint/Brugflex 70mm
Leverancier
Heijmans
Website leverancier
https://www.heijmans.nl/nl/brainjoint/
Typenummer
2012
Jaartal van invoering
2012
Beoordelingsstatus
0; 1
MKM Productconcept
5.1 - Een voegovergang als onderdeel van gemodificeerd asfaltbeton dat over de volledige lengte van een object wordt aangebracht. De constructie bestaat uit: een stalen component dat de voegspleet gedeeltelijk overbrugt, dicht asfaltbeton, een rekspreidende inlage en gemodificeerd asfaltbeton dat enige beweging kan opnemen.

Illustraties

Opbouw Brainjoint
Overzicht Brainjoint
Plaatsen strippenmat
Plaatsen rekspreidende inlage

Algemeen

Beoordelingsstatus
0 Eigen verklaring door leverancier op basis van interne verificatie (Declaration of Performance)
1 Product aanvullend beoordeeld en geschikt geacht door Rijkswaterstaat
Normen algemeen
RTD1007-2 v3 Eisen voor voegovergangen (versie 3.0)
Normen geluid
RTD1007-3 v1 Geluidseisen voegovergangen (versie 1.0)
Geschiktheid voor RTD1001/ROK 1.3 (of nieuwer) Geschikt

Criteria

ObjecttypeGeschikt voor:Voet-/fietsbrug
Verkeersbrug
Tunnel/open bak
Verkeerscategoriein NobsCat. 1 (2.000.000 Nobs)
WegdektypeGeschikt voor:2-laags ZOAB
Fijn 2-laags ZOAB
IntegraalbouwGeschikt voor:Integraal kunstwerk (stootplaten hor. gekoppeld)
Integraal kunstwerk (stootplaten met nok of deuvelfixatie)
Niet integraal kunstwerk
VerkeerslichtenGeschikt bij:Verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten
Geen verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten
BochtenGeschikt bij:Schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten
Geen schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten
Minimale horizontale boogstraalGeschikt bij:Boogstraal > 350m
Boogstraal ≤ 350m
Maximale langshellingin %4
Mechanische verankeringnee
Minimaal benodigde inbouwhoogtein mm120
Breedte frontwandMinimaal benodigde breedte (eenzijdig) in mm
-
Maximale voegspleet in neutrale stand brugdekin mm50
Ontwerplevensduur bovenbouwin jaren10
Ontwerplevensduur onderbouwin jaren-
Ontwerplevensduur afdichtingsprofielin jaren-
Ontwerplevensduur overige onderdelenin jaren-

Geluidslabelwaarde

Geluidslabelwaarde (GLW)

GLW is gelijk aan toegevoegde deklaag
50 km/u60 km/u70 km/u80 km/u90 km/u100 km/u110 km/u120 km/u130 km/u
nvt.nvt.nvt.nvt.nvt.nvt.nvt.nvt.nvt.

Bij een kruisingshoek van 90° in dB(A)

Geluidslabelwaarde op basis van metingen leverancier (specifiek product)

Kruisingshoek verrekenen in geluidsprestatie wel / niet toegestaan.

Hoogfrequente voegbewegingen door verkeer

Alle waarden in mm, volgens EN-1991-2.

FLM1x-as1,00
z-as1,00

FLM4b

Voertuig 1Voertuig 2Voertuig 3Voertuig 4Voertuig 5Voertuig 6Voertuig 7Voertuig 8Voertuig 9Voertuig 10
x-as0,500,500,500,500,600,801,001,001,001,00
z-as0,500,500,500,500,600,801,001,001,001,00

Dilatatiecapaciteit

Minimale kruisingshoekin graden, oa. voor geluidlabelwaarde- en dilatatietabel 20

Dilatatiecapaciteit

Kruisingshoek in graden20
160
25
155
30
150
35
145
40
140
45
135
50
130
55
125
60
120
65
115
70
110
75
105
80
100
85
95
90
Langsrichting Δx (totaal)333333333333333333333333333333
Maximale stuik131313131313131313131313131313
Maximale trek202020202020202020202020202020
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)101010101010101010101010101010
Verticaal Δz (eenzijdig)3 

in mm

Eigenschappen

Mechanische eigenschappen

Weerstand tegen verkeersbelasting
- --0++ +
De horizontale krachten als gevolg van dilatatie en verkeer worden opgenomen door de rekspeidende inlage en het gemodificeerde asfaltbeton. Door de relaxerende werking van het asfalt verwacht men geen blijvende spanningen bij blijvende vervormingen (kruip).

Weerstand tegen interne krachten

Score
- --0++ +
Veerstijfheid bij minimum temperatuurkN/mm per m1 voeg -
Veerstijfheid bij maximum temperatuurkN/mm per m1 voeg -
Maximale opspankracht (trek)kN per m1 voeg 136
Maximale opspankracht (druk)kN per m1 voeg -

Eigenschappen mbt. veiligheid in gebruik

Oneffenheid
- --0++ +
Voegspleet wordt volledig overbrugd.
Tolerantie inbouwvlakheid tov. verhardingnegatieve waarde in mm -
Opdrukking voegoppervlak bij verlenging objectdeelin mm, leeg indien niet van toepassing -
Inzakking voegoppervlak bij verkorting objectdeelnegatieve waarde in mm, leeg indien niet van toepassing -
Stroefheid
- --0++ +
De toplaag bestaat uit gemodificeerd semidicht asfaltbeton waarin een steenslag met hoog polijstgetal. De deklaag wordt afgestrooid voor in gebruik name.

Eigenschappen mbt. waterdichtheid

Betrouwbaarheid waterdichtheid
- --0++ +
De waterdichtheid wordt gegarandeerd door de toepassingen van een DAB met maximaal 5% holle ruimte. Boven de overbrugging tussen het landhoofd en brugdek wordt de waterdichtheid gewaarborgd door gemodificeerde bitumen in combinatie met staalstrippen in de rekspreidende inlage. Deze rekspeidende inlage bestaat uit overlappend aangebrachte matten, die werken als een membraan. Door deze overlap wordt ook de waterdichtheid gewaarborgd. Speciaal voor de schampkant wordt er een schampkantmat met aangepaste lamellen toegepast, die overlappend aansluit op de rekspreidende inlage. Op deze wijze wordt de waterdichtheid van de hele voegovergang rijbaanbreed gewaarborgd.

Eigenschappen mbt. duurzaamheid

Corrosiviteitscategorie
C1C2C3C4C5nvt.
Duurzaamheidsklasse
laagmiddelhoogzeer hoognvt.
Levensduurverwachtingin jaren -
Conserveringssysteem en norm -

Eigenschappen mbt. temperatuurbereik

Geverifeerd minimaal temperatuurbereikin °C -20
Geverifeerd maximaal temperatuurbereikin °C +60

RAMS prestaties

Betrouwbaarheid

Uitvoeringsongevoeligheid
- --0++ +
Slijtvastheid
- --0++ +
Aantastingsongevoeligheid
- --0++ +

Beschikbaarheid

Beschikbaarheid
- --0++ +
Indexwaarde niet beschikbaarheid 7
Vervanging gelijktijdig met vervanging deklaag 1x per 10-15 jaar

Onderhoudbaarheid

Vast onderhoud
- --0++ +
Conform semidicht asfaltbeton geen vast onderhoud.
Variabel onderhoud
- --0++ +
Het vervangen van onderdelen betreft slechts de deklaag boven de rekspreidende inlage en vindt plaats als onderdeel van het onderhoud van het aangrenzende wegoppervlak. Dat is mogelijk binnen één nacht WBU.
Vervanging
- --0++ +
Volledige vervanging vindt plaats bij vervanging twee lagen asfaltbeton van de aangrenzende weg. Vervanging binnen twee nachten WBU.

Veiligheid

Risico op letselschade bij falen
- --0++ +
Bij eventueel falen zal de Brugflex deklaag uitbreken en een gat in de weg ontstaan tot op de lamelleninlage, wat vooral voor motorrijders een gevaar kan vormen

Kosten

Indexwaarde LCC (nieuwbouw) -
Indexwaarde LCC (bestaand object) -

Eisen, Risico's en Raakvlakken

Standaard eisen voor dit product nvt.
Standaard raakvlakken voor dit product nvt.
Standaard risico's voor dit product
  • Bij het walsen van de deklaag ontstaan blijvende vervormingen ter plaatse van de voegspleet indien haaks op de voegspleet wordt gewalst, met gevolgen voor rijcomfort.
  • De weersomstandigheden zijn niet geschikt voor het uitvoeren van de voegovergang;
    1) kans op schade door bevriezing;
    2) kans op schade door nadelige inwerking van vocht gevolg van regenval, dauw of uit aansluitende open deklaag.
    3) kans op schade door te snelle verharding (te korte verwerkingstijd) bij hoge temperaturen.
  • Lekkage, deformatie of scheurvorming van/naast flexibele voegovergangen als gevolg van een overschrijding van de verplaatsingen in 1 richting omdat het moment van installatie (en bijbehorende constructietemperatuur) resulteren in een andere verhouding van op te nemen stuik en op te nemen trek. De capaciteit van een flexibele voegmassa is bij een zekere breedte en dikte absoluut, maar de verplaatsingen in het object zijn relatief.
  • Niet stofarme en droge ondergrond (inclusief asfaltflanken) c.q. onvoldoende voorbehandeling waardoor onvoldoende hechting/hechtsterkte wordt verkregen.
Risico's bij vervanging nvt.