Product factsheet

Productnaam
SCV SBD SP-FP
Leverancier
Strukton Civiel Voegovergangen
Website leverancier
https://struktonciviel.nl/voegovergangen/
Typenummer
1.0
Jaartal van invoering
2021
Beoordelingsstatus
0; 1; 2
MKM Productconcept
1.2a2 - Stalen randprofielen met ingeklemde voegprofielen in verankerde onderbouw van de constructie zonder randbalken, met geluidsreducerende maatregelen

Illustraties

Algemeen

Beoordelingsstatus
0 Eigen verklaring door leverancier op basis van interne verificatie (Declaration of Performance)
1 Product aanvullend beoordeeld en geschikt geacht door Rijkswaterstaat
2 Product aanvullend beoordeeld door externe, deskundige partij (Approval Body)
Normen algemeen
ETAG032 European Technical Approval Guideline for Expansion Joints
RTD1007-2 v3 Eisen voor voegovergangen (versie 3.0)
Normen geluid
RTD1007-3 v1 Geluidseisen voegovergangen (versie 1.0)
Geschiktheid voor RTD1001/ROK 1.3 (of nieuwer) Geschikt

Criteria

ObjecttypeGeschikt voor:Verkeersbrug
Verkeerscategoriein NobsCat. 1 (2.000.000 Nobs)
WegdektypeGeschikt voor:DAB
ZOAB
2-laags ZOAB
Fijn 2-laags ZOAB
Dunne deklaag B
Ander wegdektype
IntegraalbouwGeschikt voor:Niet integraal kunstwerk
VerkeerslichtenGeschikt bij:Verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten
Geen verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten
BochtenGeschikt bij:Schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten
Geen schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten
Minimale horizontale boogstraalGeschikt bij:Boogstraal > 350m
Boogstraal ≤ 350m
Maximale langshellingin %4
Mechanische verankeringja
Minimaal benodigde inbouwhoogtein mm350
Breedte frontwandMinimaal benodigde breedte (eenzijdig) in mm
in mm350
Maximale voegspleet in neutrale stand brugdekin mm100
Ontwerplevensduur bovenbouwin jaren40
Ontwerplevensduur onderbouwin jaren100
Ontwerplevensduur afdichtingsprofielin jaren15
Ontwerplevensduur overige onderdelenin jaren-

Geluidslabelwaarde

Geluidslabelwaarde (GLW)

50 km/u60 km/u70 km/u80 km/u90 km/u100 km/u110 km/u120 km/u130 km/u
72,674,576,177,578,779,880,881,782,6

Bij een kruisingshoek van 90° in dB(A)

Geluidslabelwaarde op basis van generieke waarden Meerkeuzematrix (voegconcept)

Kruisingshoek verrekenen in geluidsprestatie wel / niet toegestaan.

Dilatatiecapaciteit

Minimale kruisingshoekin graden, oa. voor geluidlabelwaarde- en dilatatietabel 60

Dilatatiecapaciteit

Kruisingshoek in graden20
160
25
155
30
150
35
145
40
140
45
135
50
130
55
125
60
120
65
115
70
110
75
105
80
100
85
95
90
Langsrichting Δx (totaal)--------115110106103101100100
Loodrecht op voeg Δxv (totaal)--------100100100100100100100
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 0mm
--------0000000
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 5mm
--------7666677
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 10mm
--------8888899
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 15mm
--------1010101191011
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 20mm
--------12121213101113
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 25mm
--------14141415111315
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 30mm
--------16151517121416
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 35mm
--------17171718131618
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 40mm
--------19191920141720
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 45mm
--------21212121161922
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 50mm
--------23232322172024
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 55mm
--------24242424182226
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 60mm
--------26262625192328
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 65mm
--------28282826202530
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 70mm
--------30303028212631
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 75mm
--------32323229222833
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 80mm
--------33333430232935
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 85mm
--------35353532243137
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 90mm
--------37373733253239
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 95mm
--------39393934263341
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 100mm
--------41414136273543
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 105mm
--------42424337283645
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 110mm
--------44444538293846
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 115mm
--------46464640303948
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 120mm
--------48484841314150
Minimale voegopening in rijrichting
montage afdichtingsprofiel
(richting Δx)
--------35333231303030
Verticaal Δz (eenzijdig)10 

in mm

Eigenschappen

Mechanische eigenschappen

Weerstand tegen verkeersbelasting
- --0++ +
In principe een goede weerstand tegen intensieve verkeersbelasting. De boutverbinding van type 1.2a2 kan op termijn in de praktijk problemen geven door onvolkomenheden tijdens de productie of montage. Dit behoeft aandacht bij inspecties en onderhoud. Bij spoorvorming in het asfalt wordt de voegovergang aangereden; de sinusplaten zijn bij dit type niet beschermd door een achterstrip waardoor de kans op schade aan de verbinding met de sinusplaten verhoogd is.

Weerstand tegen interne krachten

Score
- --0++ +
Veerstijfheid bij minimum temperatuurkN/mm per m1 voeg -
Veerstijfheid bij maximum temperatuurkN/mm per m1 voeg -
Maximale opspankracht (trek)kN per m1 voeg 2.9
Maximale opspankracht (druk)kN per m1 voeg 10.7

Eigenschappen mbt. veiligheid in gebruik

Oneffenheid
- --0++ +
Type 1.2a1 wordt in principe voorafgaand aan het asfalteren ingebouwd. Hierdoor kan in de praktijk de vlakheid t.o.v. het asfalt minder optimaal zijn.
Tolerantie inbouwvlakheid tov. verhardingnegatieve waarde in mm -3
Opdrukking voegoppervlak bij verlenging objectdeelin mm, leeg indien niet van toepassing -
Inzakking voegoppervlak bij verkorting objectdeelnegatieve waarde in mm, leeg indien niet van toepassing -
Stroefheid
- --0++ +
Contactoppervlak stalen delen is beperkt door kleine sinusplaten met daarin relatief grote boutgaten en licht ingefreesde profilering

Eigenschappen mbt. waterdichtheid

Betrouwbaarheid waterdichtheid
- --0++ +
Dit wordt vooral bepaald door de uitvoeringskwaliteit ter plaatse van knikken in het randprofiel. De waardering is gebaseerd op fabrieksmatig vervaarde gootstukken.

Eigenschappen mbt. duurzaamheid

Corrosiviteitscategorie
C1C2C3C4C5nvt.
Duurzaamheidsklasse
laagmiddelhoogzeer hoognvt.
Levensduurverwachtingin jaren 40
Conserveringssysteem en norm Thermisch verzinkt volgens NEN-EN-ISO 1461 met verhoogde zinklaagdikte volgens prestatieverklaring. Gemiddelde laagdikte 140 mu, min 70 um

Eigenschappen mbt. temperatuurbereik

Geverifeerd minimaal temperatuurbereikin °C 50
Geverifeerd maximaal temperatuurbereikin °C 120

RAMS prestaties

Betrouwbaarheid

Uitvoeringsongevoeligheid
- --0++ +
De betrouwbaarheid wordt in grote mate beïnvloedt door de uitvoeringskwaliteit van de voorgespannen verbinding van de sinusplaten. Deze is gevoelig van uitvoeringsfouten (onvlakheden, vuil in contactvlakken of boutgaten, locale oneffenheiden ter plaatse van bouwplaatslassen). Waardering is gebaseerd op de toepassing van kleine sinusplaten en redelijke goede vlakheid van de gewalste contactvlakken. Bouwplaatslassen worden in principe niet toegepast, tenzij noodzakelijk voor een fasering.
Slijtvastheid
- --0++ +
Aantastingsongevoeligheid
- --0++ +
EPDM rubber is onderhevig aan veroudering en heeft niet de levensduur van de voegovergang

Beschikbaarheid

Beschikbaarheid
- --0++ +
Ten opzichte van het onderhoud aan de verharding vereist voegfamilie 1 extra vast (jaarlijks) onderhoud in de vorm van reiniging. Problemen met sinusplaten vormen verder een risico op onverwachte niet-beschikbaarheid.
Indexwaarde niet beschikbaarheid 116
Vast Onderhoud: 1 x per jaar reinigen na de winter: 1 x 100 jaar =100 Variabel onderhoud: vervangen afdichtingsprofiel iedere 15 jaar (gelijktijdig met onderhoud verharding): 1 x 4 = 4 Vervangen voegovergang iedere 40 jaar: 6 x 2 = 12

Onderhoudbaarheid

Vast onderhoud
- --0++ +
Variabel onderhoud
- --0++ +
Vervanging
- --0++ +
Vervanging betreft alleen het randprofiel (afbranden, vlakslijpen en lassen nieuw randprofiel). Dit kan niet altijd in de WBU (minimale aaneengesloten netto tijd 8 uur per rijstrook)

Veiligheid

Risico op letselschade bij falen
- --0++ +
Waardering is bij concept 1.2a2 gebaseerd op risico van loskomende sinusplaten en de daardoor ontstane hoogteverschillen en uitstekende delen in het rijoppervlak die een gevaar kunnen vormen in het verkeer.

Kosten

Indexwaarde LCC (nieuwbouw) -
Indexwaarde LCC (bestaand object) -

Eisen, Risico's en Raakvlakken

Standaard eisen voor dit product
  • Bij stortnaden dient de cementhuid over het gehele contactoppervlak, met inbegrip van de betondekkingszone te worden verwijderd.
  • De afstelling van de voegovergang in relatie tot de constructietemperatuur (op het moment van inbouwen) dient te worden gespecificeerd. Afhankelijk van de uitnutting van de capaciteit van het product, dient de werkwijze hier op te worden afgestemd.
  • De dikte van de zinklaag van het klauwprofiel dient minimaal 80 um te zijn voor 25 jaar levensduur (NBD00400) en 140 um voor 40 jaar levensduur (RTD1007-2)
  • De hoogteligging van de voegovergang ten opzichte van de aansluitende verharding dient te liggen binnen +0/-3mm.
  • De voegopening in het kunstwerk dient vrij te kunnen bewegen en mag geen restanten van bekisting of puin te bevatten.
  • De waterafvoer op het brugdek mag niet gehinderd worden door de voegovergang (RTD1007-2 hoofdstuk 5.3.5)
  • Het aandraaien van voorspanankers/bouten dient te gebeuren conform de eisen van de leverancier. De bouten dienen nauwkeurig d.m.v. een gecalibreerde momentsleutel op het juiste moment gezet te worden.
  • Het betonoppervlak dient direct na het afwerken te worden nabehandeld met een plastic folie. Indien niet geheel kan worden uitgesloten dat er een luchtstroom onder de folie kan optreden dan dient het betonoppervlak aanvullend eerst te worden afgedekt met natte jute. De nabehandeling mag worden beëindigd nadat een karakteristiek druksterkte van 30 MPa is bereikt.
  • Het toepassen van verloren bekisting is niet toegestaan. Tijdelijke bekisting mag geen opspankrachten veroorzaken aan verhardende voegbalken.
  • Knikken ter plaatse van afwateringsgoten dienen fabrieksmatig te worden vervaardigd en voorzien te worden van hetzelfde conserveringssysteem.
  • Na het ontkisten van de voegovergangsbalken dient de aansluiting van het randprofiel op het onderliggende beton te worden geinspecteerd. Onvolkomenheden zoals spleten en onvoldoende verdichting of vulling dienen te worden hersteld. Aansluitend mogen de Voegafdichtingsprofielen pas worden aangebracht.
  • Staalconstructies als onderdeel van de voegovergang dienen te worden vervaardigd overeenkomstig NEN-EN1090-2 EXC3 (rijbaandeel) en EXC2 (schampkantdeel).
    Certificering conform EN1090-1 EXC3 resp EXC2 is vereist.
  • Voegafdichtingsprofielen dienen zonder stuiknaden te worden aangebracht.
Standaard raakvlakken voor dit product
  • De geometrie van de staalconstructie i.r.t. de hoogtepositie van de constructie in de schampkanten als gevolg van zeeg en/of afwijkende asfaltdikten. Heeft ook een relatie met de mantelbuizen en vereiste prefabricage van de staalconstructie als eis).
  • De oriëntatie van wapening in het beton (brugdek/vloer) vs. de oriëntatie van wapeningbeugels aan een voegprofiel dienen bij de installatie niet tot conflicten te leiden. Indien de verankering aan de voegovergang aangepast wordt op het kunstwerk, dient de krachtafdracht niet nadelig beinvloed te worden.
  • De positie van de verankering van de voegovergang t.o.v. de onderliggende constructie, i.r.t. de grootte van de voegopening en bouwtoleranties dient binnen de ontwerprandvoorwaarden afgedekt te zijn. Dit dient men tevens te keuren op de bouwplaats.
  • De verankering van de voegovergang i.r.t. de verticale afstelling in het alignement en de effecten van zeeg in de betonnen rijvloer. In het ontwerp dient men hiermee rekening te houden en op bouwplaats dient getoetst te worden of men binnen de ontwerprandvoorwaarden blijft.
  • De vereiste capaciteit van de voegovergang i.r.t. de minimale voegopening voor installatie van de afdichting en de eisen t.a.v. minimale en maximale voegopening dient men vooraf te toetsen (ontwerpfase).
  • De wapening van de voegovergangen i.r.t. het wapeningdetail van het kunstwerk dient te afgestemd te zijn en tevens te voldoen aan de Eurocode. Speciale aandacht bij prefab liggerconstructies.
  • Delen van de voegovergangconstructie en stortnaden die met asfalt worden afgedekt i.r.t. de beschikbare asfaltdikte en laagopbouw. De verharding dient overeenkomstig de rest van het oppervlak waterdicht te worden uitgevoerd conform RTD1009.
  • Kruisingshoek van de voegovergang i.r.t. het aanbrengen van de verharding i.v.m. de omvang/afmetingen van de asfaltmachine. Dit vraagt extra aandacht in het asfalteerproces.
  • Minimale en maximale constructiehoogte van de voegovergang i.r.t. de praktijksituatie. De grenswaarden van het ontwerp mag niet overschreden worden.
  • Zijdelingse verplaatsingen door centrifugaalkrachten en/of windbelasting in relatie tot de zijdelingse capaciteit van het voegsysteem (en mogelijke intentie tot het toepassen van dikkere oplegblokken waardoor ook de langscapaciteit wordt beïnvloed).
Standaard risico's voor dit product
  • Lekkage van nieuwe voegovergangen a.g.v. 1) niet naadloos rubberprofiel 2) onjuiste montage van het afdichtingrubber 3) onvolkomenheden in een lasverbinding of 4) watervoerende scheuren.
  • Nadelige beïnvloeding van opspankrachten in de onverharde betonbalk bij het toepassen van de tijdelijke bekisting.
  • Onvolledig ondersteunde constructie a.g.v. onvolledige ondergieting van constructiedelen door 1) onjuist mengseltype 2) verdichtingsfouten of 3) weglekkende/uitzakkende beton.
  • Schade door vroegtijdige belasting door (werk)verkeer a.g.v. onvoldoende beschermingsmaatregelen in het werkvak.
  • Vervuiling van de contactvlakken tussen sinusplaat of vingerplaat en/of vervuiling van de (tap)draad in relatie tot de vereiste voorspanning in de bout.
Risico's bij vervanging nvt.