Algemeen
- Beoordelingsstatus
-
0 Eigen verklaring door leverancier op basis van interne verificatie (Declaration of Performance)
2 Product aanvullend beoordeeld door externe, deskundige partij (Approval Body)
- Normen algemeen
-
ETAG032 European Technical Approval Guideline for Expansion Joints
RTD1007-2 v3 Eisen voor voegovergangen (versie 3.0)
- Normen geluid
-
RTD1007-3 v1 Geluidseisen voegovergangen (versie 1.0)
Geschiktheid voor RTD1001/ROK 1.3 (of nieuwer) | | Geschikt |
Criteria
Objecttype | Geschikt voor: | Verkeersbrug |
---|
Verkeerscategorie | in Nobs | Cat. 2 (500.000 Nobs) |
---|
Wegdektype | Geschikt voor: | DAB ZOAB 2-laags ZOAB Fijn 2-laags ZOAB Dunne deklaag B Ander wegdektype |
---|
Integraalbouw | Geschikt voor: | Niet integraal kunstwerk |
---|
Verkeerslichten | Geschikt bij: | Verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten Geen verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten |
---|
Bochten | Geschikt bij: | Schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten Geen schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten |
---|
Minimale horizontale boogstraal | Geschikt bij: | Boogstraal > 350m Boogstraal ≤ 350m |
---|
Maximale langshelling | in % | 4 |
---|
Mechanische verankering | | ja |
---|
Minimaal benodigde inbouwhoogte | in mm | 240 |
---|
Breedte frontwand | Minimaal benodigde breedte (eenzijdig) in mm |
---|
| in mm | 350 |
---|
Maximale voegspleet in neutrale stand brugdek | in mm | 370 |
---|
Ontwerplevensduur bovenbouw | in jaren | 40 |
---|
Ontwerplevensduur onderbouw | in jaren | 100 |
---|
Ontwerplevensduur afdichtingsprofiel | in jaren | 15 |
---|
Ontwerplevensduur overige onderdelen | in jaren | - |
Geluidslabelwaarde
Geluidslabelwaarde (GLW)
50 km/u | 60 km/u | 70 km/u | 80 km/u | 90 km/u | 100 km/u | 110 km/u | 120 km/u | 130 km/u |
- | - | - | 82,0 | 83,1 | 84,1 | 85,0 | 85,8 | 86,6 |
Bij een kruisingshoek van 90° in dB(A)
Geluidslabelwaarde op basis van generieke waarden Meerkeuzematrix (voegconcept)
Kruisingshoek verrekenen in geluidsprestatie wel / niet toegestaan.
Dilatatiecapaciteit
Minimale kruisingshoek | in graden, oa. voor geluidlabelwaarde- en dilatatietabel | 90 |
Dilatatiecapaciteit
Kruisingshoek in graden | 20 160 | 25 155 | 30 150 | 35 145 | 40 140 | 45 135 | 50 130 | 55 125 | 60 120 | 65 115 | 70 110 | 75 105 | 80 100 | 85 95 | 90 |
Langsrichting Δx (totaal) | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 160 |
---|
Loodrecht op voeg Δxv (totaal) | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 160 |
---|
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) voegopening = 0mm | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 9 |
---|
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) voegopening = 80mm | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 9 |
---|
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) voegopening = 160mm | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 9 |
---|
Verticaal Δz (eenzijdig) | 15 | |
in mm
Eigenschappen
Mechanische eigenschappen
Weerstand tegen verkeersbelasting | | |
---|
| | In principe een goede weerstand tegen intensieve verkeersbelasting.
De boutverbinding van de vingers op de oplegkant behoeven aandacht bij inspecties en onderhoud.
Bij spoorvorming in het asfalt wordt de voegovergang aangereden; het voegsysteem is in principe voldoende robuust om de belastingen op te nemen. |
Weerstand tegen interne krachten
Score | | |
---|
Veerstijfheid bij minimum temperatuur | kN/mm per m1 voeg | - |
---|
Veerstijfheid bij maximum temperatuur | kN/mm per m1 voeg | - |
---|
Maximale opspankracht (trek) | kN per m1 voeg | - |
---|
Maximale opspankracht (druk) | kN per m1 voeg | - |
Eigenschappen mbt. veiligheid in gebruik
Oneffenheid | | |
---|
| | Type 2.2 wordt voorafgaand aan het asfalteren ingebouwd. Hierdoor kan in de praktijk de vlakheid t.o.v. het asfalt minder optimaal zijn.
Dit behoeft wat aandacht. |
---|
Tolerantie inbouwvlakheid tov. verharding | negatieve waarde in mm | -3 |
---|
Opdrukking voegoppervlak bij verlenging objectdeel | in mm, leeg indien niet van toepassing | - |
---|
Inzakking voegoppervlak bij verkorting objectdeel | negatieve waarde in mm, leeg indien niet van toepassing | - |
---|
Stroefheid | | |
---|
| | Contactoppervlak stalen delen is voorzien van ingefreesde profilering. Dit werkt over het algemeen goed.
|
Eigenschappen mbt. waterdichtheid
Betrouwbaarheid waterdichtheid | | |
---|
| | De waterdichtheid wordt verkregen d.m.v. rubber HWA-goot onder de vingerplaten. De afdichting zou behoudens uitvoeringsfouten
goed moeten functioneren. Reinigen van de HWA-goot en de afvoeren op de lage kant(en) van de weg is wel belangrijk.
|
Eigenschappen mbt. duurzaamheid
Corrosiviteitscategorie | | |
---|
Duurzaamheidsklasse | | laag | middel | hoog | zeer hoog | nvt. |
|
---|
Levensduurverwachting | in jaren | 40 |
---|
Conserveringssysteem en norm | | Thermisch verzinkt volgens NEN-EN-ISO 1461 met verhoogde zinklaagdikte volgens prestatieverklaring.
Gemiddelde laagdikte 140 mu, min 70 um |
Eigenschappen mbt. temperatuurbereik
Geverifeerd minimaal temperatuurbereik | in °C | -50 |
---|
Geverifeerd maximaal temperatuurbereik | in °C | +120 |
RAMS prestaties
Betrouwbaarheid
Uitvoeringsongevoeligheid | | |
---|
| | De betrouwbaarheid wordt in grote mate beïnvloedt door de uitvoeringskwaliteit van de montage. Het voegsysteem wordt samengesteld en
opgespannen bij de bouwplaats geleverd. Gevoelig voor uitvoeringsfouten zodra de constructie uit de montagebeugels wordt gelost,
verkeerd wordt opgeslagen of wanneer de capaciteit wordt ingesteld. Bij het lossen van de hulpconstructie zal de constructie vervormen. |
---|
Slijtvastheid | | |
---|
Aantastingsongevoeligheid | | |
---|
| | Materialen zijn van hoge kwaliteit en vervaardigd met thermisch verzinkt staal, RVS en EPDM.
|
Beschikbaarheid
Beschikbaarheid | | |
---|
| | Ten opzichte van het onderhoud aan de verharding vereist voegfamilie 2 extra vast (jaarlijks) onderhoud in de vorm van reiniging.
Problemen met de veren onder de vingerplaten vormen verder een risico op onverwachte niet-beschikbaarheid wanneer deze niet
goed onderhouden worden. |
---|
Indexwaarde niet beschikbaarheid | | 116 |
---|
| | Vast Onderhoud: 1 x per jaar reinigen na de winter: 1 x 100 jaar =100
Variabel onderhoud: vervangen HWA-goot iedere 15 jaar: 1 x 4 = 4
Vervangen bovenbouw voegovergang na 40 jaar: 6 x 2 = 12 |
Onderhoudbaarheid
Vast onderhoud | | |
---|
| | Alleen reinigen van bovenaf. De boutverbindingen zijn af fabriek in orde en kunnen van bovenaf goed gecontroleerd worden. |
---|
Variabel onderhoud | | |
---|
| | Variabel onderhoud is goed uit te voeren (mits van onderaf bereikbaar, dat is een voorwaarde voor het voegsysteem). |
---|
Vervanging | | |
---|
| | Volledige vervanging van het voegsysteem is een grote klus en verdient ten minste 3 a 4 dagen uitvoeringstijd (24 uur/dag).
|
Veiligheid
Risico op letselschade bij falen | | |
---|
| | Waardering is bij concept 2.2 gebaseerd op risico van loskomende vingerplaten en de daardoor ontstane voegopening in het rijoppervlak die een gevaar vormt voor het verkeer. |
Kosten
Indexwaarde LCC (nieuwbouw) | | - |
---|
Indexwaarde LCC (bestaand object) | | - |
Eisen, Risico's en Raakvlakken
Standaard eisen voor dit product | | - Bij stortnaden dient de cementhuid over het gehele contactoppervlak, met inbegrip van de betondekkingszone te worden verwijderd.
- De afstelling van de voegovergang in relatie tot de constructietemperatuur (op het moment van inbouwen) dient te worden gespecificeerd. Afhankelijk van de uitnutting van de capaciteit van het product, dient de werkwijze hier op te worden afgestemd.
- De waterafvoer op het brugdek mag niet gehinderd worden door de voegovergang (RTD1007-2 hoofdstuk 5.3.5)
- Staalconstructies als onderdeel van de voegovergang dienen te worden vervaardigd overeenkomstig NEN-EN1090-2 EXC3 (rijbaandeel) en EXC2 (schampkantdeel).
Certificering conform EN1090-1 EXC3 resp EXC2 is vereist. - Voegafdichtingsprofielen dienen zonder stuiknaden te worden aangebracht.
|
Standaard raakvlakken voor dit product | | - De detaillering van het hemelwaterafvoersysteem dient afgestemd te worden op het ontwerp van de voegovergang, het landhoofd/brugdek en de schampkantconstructie.
- De positie van de verankering van de voegovergang t.o.v. de onderliggende constructie, i.r.t. de grootte van de voegopening en bouwtoleranties dient binnen de ontwerprandvoorwaarden afgedekt te zijn. Dit dient men tevens te keuren op de bouwplaats.
- Delen van de voegovergangconstructie en stortnaden die met asfalt worden afgedekt i.r.t. de beschikbare asfaltdikte en laagopbouw. De verharding dient overeenkomstig de rest van het oppervlak waterdicht te worden uitgevoerd conform RTD1009.
|
---|
Standaard risico's voor dit product | | - Het loskoppelen van het voegsysteem leidt tot vervormingen in het voegsysteem die via goede fixatie en
werkinstructies beheerst dienen te worden. Ongewenste vervorming kan optreden bij onjuiste opslag (bv. bij
het lossen op de bouwplaats), onvoldoende stabiliteit in de verankering bij montage of bij het corrigeren
van de voegcapaciteit. - Lekkage van nieuwe voegovergangen a.g.v. 1) niet naadloos rubberprofiel 2) onjuiste montage van het afdichtingrubber 3) onvolkomenheden in een lasverbinding of 4) watervoerende scheuren.
- Onvolledig ondersteunde constructie a.g.v. onvolledige ondergieting van constructiedelen door 1) onjuist mengseltype 2) verdichtingsfouten of 3) weglekkende/uitzakkende beton.
- Schade door vroegtijdige belasting door (werk)verkeer a.g.v. onvoldoende beschermingsmaatregelen in het werkvak.
|
---|
Risico's bij vervanging | | nvt. |