Product factsheet

Productnaam
TENSA-FINGER GF160
Leverancier
Mageba
Website leverancier
https://www.mageba-group.com/global/en/
Typenummer
1.0
Jaartal van invoering
2019
Beoordelingsstatus
0; 2
MKM Productconcept
2.2 - Tweezijdig ondersteunde vingervoeg (scharnierend en translerend)

Illustraties

Algemeen

Beoordelingsstatus
0 Eigen verklaring door leverancier op basis van interne verificatie (Declaration of Performance)
2 Product aanvullend beoordeeld door externe, deskundige partij (Approval Body)
Normen algemeen
ETAG032 European Technical Approval Guideline for Expansion Joints
RTD1007-2 v3 Eisen voor voegovergangen (versie 3.0)
Normen geluid
RTD1007-3 v1 Geluidseisen voegovergangen (versie 1.0)
Geschiktheid voor RTD1001/ROK 1.3 (of nieuwer) Geschikt

Criteria

ObjecttypeGeschikt voor:Verkeersbrug
Verkeerscategoriein NobsCat. 2 (500.000 Nobs)
WegdektypeGeschikt voor:DAB
ZOAB
2-laags ZOAB
Fijn 2-laags ZOAB
Dunne deklaag B
Ander wegdektype
IntegraalbouwGeschikt voor:Niet integraal kunstwerk
VerkeerslichtenGeschikt bij:Verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten
Geen verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten
BochtenGeschikt bij:Schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten
Geen schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten
Minimale horizontale boogstraalGeschikt bij:Boogstraal > 350m
Boogstraal ≤ 350m
Maximale langshellingin %4
Mechanische verankeringja
Minimaal benodigde inbouwhoogtein mm240
Breedte frontwandMinimaal benodigde breedte (eenzijdig) in mm
in mm350
Maximale voegspleet in neutrale stand brugdekin mm370
Ontwerplevensduur bovenbouwin jaren40
Ontwerplevensduur onderbouwin jaren100
Ontwerplevensduur afdichtingsprofielin jaren15
Ontwerplevensduur overige onderdelenin jaren-

Geluidslabelwaarde

Geluidslabelwaarde (GLW)

50 km/u60 km/u70 km/u80 km/u90 km/u100 km/u110 km/u120 km/u130 km/u
---82,083,184,185,085,886,6

Bij een kruisingshoek van 90° in dB(A)

Geluidslabelwaarde op basis van generieke waarden Meerkeuzematrix (voegconcept)

Kruisingshoek verrekenen in geluidsprestatie wel / niet toegestaan.

Dilatatiecapaciteit

Minimale kruisingshoekin graden, oa. voor geluidlabelwaarde- en dilatatietabel 90

Dilatatiecapaciteit

Kruisingshoek in graden20
160
25
155
30
150
35
145
40
140
45
135
50
130
55
125
60
120
65
115
70
110
75
105
80
100
85
95
90
Langsrichting Δx (totaal)--------------160
Loodrecht op voeg Δxv (totaal)--------------160
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 0mm
--------------9
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 80mm
--------------9
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 160mm
--------------9
Verticaal Δz (eenzijdig)15 

in mm

Eigenschappen

Mechanische eigenschappen

Weerstand tegen verkeersbelasting
- --0++ +
In principe een goede weerstand tegen intensieve verkeersbelasting. De boutverbinding van de vingers op de oplegkant behoeven aandacht bij inspecties en onderhoud. Bij spoorvorming in het asfalt wordt de voegovergang aangereden; het voegsysteem is in principe voldoende robuust om de belastingen op te nemen.

Weerstand tegen interne krachten

Score
- --0++ +
Veerstijfheid bij minimum temperatuurkN/mm per m1 voeg -
Veerstijfheid bij maximum temperatuurkN/mm per m1 voeg -
Maximale opspankracht (trek)kN per m1 voeg -
Maximale opspankracht (druk)kN per m1 voeg -

Eigenschappen mbt. veiligheid in gebruik

Oneffenheid
- --0++ +
Type 2.2 wordt voorafgaand aan het asfalteren ingebouwd. Hierdoor kan in de praktijk de vlakheid t.o.v. het asfalt minder optimaal zijn. Dit behoeft wat aandacht.
Tolerantie inbouwvlakheid tov. verhardingnegatieve waarde in mm -3
Opdrukking voegoppervlak bij verlenging objectdeelin mm, leeg indien niet van toepassing -
Inzakking voegoppervlak bij verkorting objectdeelnegatieve waarde in mm, leeg indien niet van toepassing -
Stroefheid
- --0++ +
Contactoppervlak stalen delen is voorzien van ingefreesde profilering. Dit werkt over het algemeen goed.

Eigenschappen mbt. waterdichtheid

Betrouwbaarheid waterdichtheid
- --0++ +
De waterdichtheid wordt verkregen d.m.v. rubber HWA-goot onder de vingerplaten. De afdichting zou behoudens uitvoeringsfouten goed moeten functioneren. Reinigen van de HWA-goot en de afvoeren op de lage kant(en) van de weg is wel belangrijk.

Eigenschappen mbt. duurzaamheid

Corrosiviteitscategorie
C1C2C3C4C5nvt.
Duurzaamheidsklasse
laagmiddelhoogzeer hoognvt.
Levensduurverwachtingin jaren 40
Conserveringssysteem en norm Thermisch verzinkt volgens NEN-EN-ISO 1461 met verhoogde zinklaagdikte volgens prestatieverklaring. Gemiddelde laagdikte 140 mu, min 70 um

Eigenschappen mbt. temperatuurbereik

Geverifeerd minimaal temperatuurbereikin °C -50
Geverifeerd maximaal temperatuurbereikin °C +120

RAMS prestaties

Betrouwbaarheid

Uitvoeringsongevoeligheid
- --0++ +
De betrouwbaarheid wordt in grote mate beïnvloedt door de uitvoeringskwaliteit van de montage. Het voegsysteem wordt samengesteld en opgespannen bij de bouwplaats geleverd. Gevoelig voor uitvoeringsfouten zodra de constructie uit de montagebeugels wordt gelost, verkeerd wordt opgeslagen of wanneer de capaciteit wordt ingesteld. Bij het lossen van de hulpconstructie zal de constructie vervormen.
Slijtvastheid
- --0++ +
Aantastingsongevoeligheid
- --0++ +
Materialen zijn van hoge kwaliteit en vervaardigd met thermisch verzinkt staal, RVS en EPDM.

Beschikbaarheid

Beschikbaarheid
- --0++ +
Ten opzichte van het onderhoud aan de verharding vereist voegfamilie 2 extra vast (jaarlijks) onderhoud in de vorm van reiniging. Problemen met de veren onder de vingerplaten vormen verder een risico op onverwachte niet-beschikbaarheid wanneer deze niet goed onderhouden worden.
Indexwaarde niet beschikbaarheid 116
Vast Onderhoud: 1 x per jaar reinigen na de winter: 1 x 100 jaar =100 Variabel onderhoud: vervangen HWA-goot iedere 15 jaar: 1 x 4 = 4 Vervangen bovenbouw voegovergang na 40 jaar: 6 x 2 = 12

Onderhoudbaarheid

Vast onderhoud
- --0++ +
Alleen reinigen van bovenaf. De boutverbindingen zijn af fabriek in orde en kunnen van bovenaf goed gecontroleerd worden.
Variabel onderhoud
- --0++ +
Variabel onderhoud is goed uit te voeren (mits van onderaf bereikbaar, dat is een voorwaarde voor het voegsysteem).
Vervanging
- --0++ +
Volledige vervanging van het voegsysteem is een grote klus en verdient ten minste 3 a 4 dagen uitvoeringstijd (24 uur/dag).

Veiligheid

Risico op letselschade bij falen
- --0++ +
Waardering is bij concept 2.2 gebaseerd op risico van loskomende vingerplaten en de daardoor ontstane voegopening in het rijoppervlak die een gevaar vormt voor het verkeer.

Kosten

Indexwaarde LCC (nieuwbouw) -
Indexwaarde LCC (bestaand object) -

Eisen, Risico's en Raakvlakken

Standaard eisen voor dit product
  • Bij stortnaden dient de cementhuid over het gehele contactoppervlak, met inbegrip van de betondekkingszone te worden verwijderd.
  • De afstelling van de voegovergang in relatie tot de constructietemperatuur (op het moment van inbouwen) dient te worden gespecificeerd. Afhankelijk van de uitnutting van de capaciteit van het product, dient de werkwijze hier op te worden afgestemd.
  • De waterafvoer op het brugdek mag niet gehinderd worden door de voegovergang (RTD1007-2 hoofdstuk 5.3.5)
  • Staalconstructies als onderdeel van de voegovergang dienen te worden vervaardigd overeenkomstig NEN-EN1090-2 EXC3 (rijbaandeel) en EXC2 (schampkantdeel).
    Certificering conform EN1090-1 EXC3 resp EXC2 is vereist.
  • Voegafdichtingsprofielen dienen zonder stuiknaden te worden aangebracht.
Standaard raakvlakken voor dit product
  • De detaillering van het hemelwaterafvoersysteem dient afgestemd te worden op het ontwerp van de voegovergang, het landhoofd/brugdek en de schampkantconstructie.
  • De positie van de verankering van de voegovergang t.o.v. de onderliggende constructie, i.r.t. de grootte van de voegopening en bouwtoleranties dient binnen de ontwerprandvoorwaarden afgedekt te zijn. Dit dient men tevens te keuren op de bouwplaats.
  • Delen van de voegovergangconstructie en stortnaden die met asfalt worden afgedekt i.r.t. de beschikbare asfaltdikte en laagopbouw. De verharding dient overeenkomstig de rest van het oppervlak waterdicht te worden uitgevoerd conform RTD1009.
Standaard risico's voor dit product
  • Het loskoppelen van het voegsysteem leidt tot vervormingen in het voegsysteem die via goede fixatie en
    werkinstructies beheerst dienen te worden. Ongewenste vervorming kan optreden bij onjuiste opslag (bv. bij
    het lossen op de bouwplaats), onvoldoende stabiliteit in de verankering bij montage of bij het corrigeren
    van de voegcapaciteit.
  • Lekkage van nieuwe voegovergangen a.g.v. 1) niet naadloos rubberprofiel 2) onjuiste montage van het afdichtingrubber 3) onvolkomenheden in een lasverbinding of 4) watervoerende scheuren.
  • Onvolledig ondersteunde constructie a.g.v. onvolledige ondergieting van constructiedelen door 1) onjuist mengseltype 2) verdichtingsfouten of 3) weglekkende/uitzakkende beton.
  • Schade door vroegtijdige belasting door (werk)verkeer a.g.v. onvoldoende beschermingsmaatregelen in het werkvak.
Risico's bij vervanging nvt.