Illustraties
Algemeen
- Beoordelingsstatus
- 0 Eigen verklaring door leverancier op basis van interne verificatie (Declaration of Performance)
- Normen algemeen
- ETAG032 European Technical Approval Guideline for Expansion Joints
- Normen geluid
- RTD1007-3 v1 Geluidseisen voegovergangen (versie 1.0)
Geschiktheid voor RTD1001/ROK 1.3 (of nieuwer) | Niet geschikt |
---|
Criteria
Objecttype | Geschikt voor: | Verkeersbrug |
---|---|---|
Verkeerscategorie | in Nobs | Cat. 2 (500.000 Nobs) |
Wegdektype | Geschikt voor: | DAB ZOAB 2-laags ZOAB Fijn 2-laags ZOAB Dunne deklaag B Ander wegdektype |
Integraalbouw | Geschikt voor: | Niet integraal kunstwerk |
Verkeerslichten | Geschikt bij: | Verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten Geen verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten |
Bochten | Geschikt bij: | Schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten Geen schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten |
Minimale horizontale boogstraal | Geschikt bij: | Boogstraal > 350m Boogstraal ≤ 350m |
Maximale langshelling | in % | 4 |
Mechanische verankering | ja | |
Minimaal benodigde inbouwhoogte | in mm | 87 |
Breedte frontwand | Benodigde breedte als verhouding tov. inbouwhoogte (N x inbouwhoogte = minimaal benodigde breedte in mm.) | |
verhouding tov. inbouwhoogte | 2.1 | |
Maximale voegspleet in neutrale stand brugdek | in mm | 100 |
Ontwerplevensduur bovenbouw | in jaren | 30 |
Ontwerplevensduur onderbouw | in jaren | 30 |
Ontwerplevensduur afdichtingsprofiel | in jaren | 15 |
Ontwerplevensduur overige onderdelen | in jaren | - |
Geluidslabelwaarde
Geluidslabelwaarde (GLW)
50 km/u | 60 km/u | 70 km/u | 80 km/u | 90 km/u | 100 km/u | 110 km/u | 120 km/u | 130 km/u |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
72,6 | 74,5 | 76,1 | 77,5 | 78,7 | 79,8 | 80,8 | 81,7 | 82,6 |
Bij een kruisingshoek van 90° in dB(A)
Geluidslabelwaarde op basis van generieke waarden Meerkeuzematrix (voegconcept)
Kruisingshoek verrekenen in geluidsprestatie wel / niet toegestaan.
Dilatatiecapaciteit
Minimale kruisingshoek | in graden, oa. voor geluidlabelwaarde- en dilatatietabel | 60 |
---|
Dilatatiecapaciteit
Kruisingshoek in graden | 20 160 | 25 155 | 30 150 | 35 145 | 40 140 | 45 135 | 50 130 | 55 125 | 60 120 | 65 115 | 70 110 | 75 105 | 80 100 | 85 95 | 90 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Langsrichting Δx (totaal) | - | - | - | - | - | - | - | - | 115 | 110 | 106 | 103 | 101 | 100 | 100 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Loodrecht op voeg Δxv (totaal) | - | - | - | - | - | - | - | - | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) voegopening = 0mm | - | - | - | - | - | - | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) voegopening = 10mm | - | - | - | - | - | - | - | - | 6 | 7 | 8 | 8 | 8 | 10 | 12 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) voegopening = 20mm | - | - | - | - | - | - | - | - | 6 | 8 | 10 | 9 | 8 | 11 | 13 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) voegopening = 30mm | - | - | - | - | - | - | - | - | 6 | 8 | 11 | 10 | 8 | 12 | 15 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) voegopening = 40mm | - | - | - | - | - | - | - | - | 6 | 9 | 13 | 11 | 9 | 13 | 17 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) voegopening = 50mm | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | 10 | 14 | 12 | 9 | 14 | 19 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) voegopening = 60mm | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | 11 | 16 | 13 | 10 | 15 | 21 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) voegopening = 70mm | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | 11 | 17 | 14 | 10 | 16 | 23 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) voegopening = 80mm | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | 12 | 19 | 15 | 10 | 17 | 25 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) voegopening = 90mm | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | 12 | 20 | 15 | 10 | 18 | 26 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) voegopening = 100mm | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 | 13 | 22 | 16 | 10 | 19 | 28 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minimale voegopening in rijrichting montage afdichtingsprofiel (richting Δx) | - | - | - | - | - | - | - | - | 35 | 33 | 32 | 31 | 30 | 30 | 30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verticaal Δz (eenzijdig) | 10 |
in mm
Eigenschappen
Mechanische eigenschappen
Weerstand tegen verkeersbelasting |
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
In principe een goede weerstand tegen intensieve verkeersbelasting. De boutverbinding van type 1.4a2 kan op termijn in de praktijk problemen geven door onvolkomenheden tijdens de productie of montage. Dit behoeft aandacht bij inspecties en onderhoud. Bij spoorvorming in het asfalt wordt de voegovergang aangereden; de sinusplaten zijn bij dit type beschermd door een achterstrip waardoor de kans op schade aan de verbinding met de sinusplaten verlaagd is. |
Weerstand tegen interne krachten
Score |
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Veerstijfheid bij minimum temperatuur | kN/mm per m1 voeg | - | |||||
Veerstijfheid bij maximum temperatuur | kN/mm per m1 voeg | - | |||||
Maximale opspankracht (trek) | kN per m1 voeg | 2.9 | |||||
Maximale opspankracht (druk) | kN per m1 voeg | 10.7 |
Eigenschappen mbt. veiligheid in gebruik
Oneffenheid |
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Type 1.4a2 wordt in principe na het asfalteren ingebouwd. Hierdoor kan in de praktijk de vlakheid t.o.v. het asfalt optimaal zijn. | |||||||
Tolerantie inbouwvlakheid tov. verharding | negatieve waarde in mm | -3 | |||||
Opdrukking voegoppervlak bij verlenging objectdeel | in mm, leeg indien niet van toepassing | - | |||||
Inzakking voegoppervlak bij verkorting objectdeel | negatieve waarde in mm, leeg indien niet van toepassing | - | |||||
Stroefheid |
| ||||||
Contactoppervlak bestaat uit - stalen delen: kleine sinusplaten met daarin relatief grote boutgaten en licht ingefreesde profilering. - Kunststof randbalk met slijtlaag onderhevig aan slijtage |
Eigenschappen mbt. waterdichtheid
Betrouwbaarheid waterdichtheid |
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Dit wordt vooral bepaald door de uitvoeringskwaliteit ter plaatse van knikken in het randprofiel. De waardering is gebaseerd op fabrieksmatig vervaarde gootstukken. |
Eigenschappen mbt. duurzaamheid
Corrosiviteitscategorie |
| |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Duurzaamheidsklasse |
| |||||||
Levensduurverwachting | in jaren | 25 | ||||||
Conserveringssysteem en norm | Thermisch verzinkt volgens NEN-EN-ISO 1461 met verhoogde zinklaagdikte volgens prestatieverklaring. Gemiddelde laagdikte 140 mu, min 70 um |
Eigenschappen mbt. temperatuurbereik
Geverifeerd minimaal temperatuurbereik | in °C | - |
---|---|---|
Geverifeerd maximaal temperatuurbereik | in °C | - |
RAMS prestaties
Betrouwbaarheid
Uitvoeringsongevoeligheid |
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Weergevoeligheid, reinheid ondergrond, trek/hechtsterkte ondergrond ivm noodzakelijke hechting en kwaliteit kunststofbalk Mengkwaliteit kunsstof Verwerkingssnelheid kunststof mortel, zeker bij warm weer. | |||||||
Slijtvastheid |
| ||||||
Aantastingsongevoeligheid |
| ||||||
EPDM rubber is onderhevig aan veroudering en heeft niet de levensduur van de voegovergang |
Beschikbaarheid
Beschikbaarheid |
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ten opzichte van het onderhoud aan de verharding vereist voegfamilie 1 extra vast (jaarlijks) onderhoud in de vorm van reiniging. Problemen met sinusplaten vormen verder een risico op onverwachte niet-beschikbaarheid. | |||||||
Indexwaarde niet beschikbaarheid | 122 | ||||||
Vast Onderhoud: 1 x per jaar reinigen na de winter: 1 x 100 jaar =100 Variabel onderhoud: vervangen afdichtingsprofiel iedere 15 jaar (gelijktijdig met onderhoud verharding): 1 x 4 = 4 Vervangen voegovergang iedere 30 jaar: 6 x 3 = 18 |
Onderhoudbaarheid
Vast onderhoud |
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Variabel onderhoud |
| ||||||
Vervanging |
| ||||||
Vervanging betreft de hele voegovergang. I.v.m. verwerking polymeerbeton is dit arbeidsintensief en is dit niet mogelijk in de WBU. |
Veiligheid
Risico op letselschade bij falen |
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Waardering is bij concept 1.4a2 gebaseerd op risico van loskomende sinusplaten en de daardoor ontstane hoogteverschillen en uitstekende delen in het rijoppervlak die een gevaar kunnen vormen in het verkeer. |
Kosten
Indexwaarde LCC (nieuwbouw) | - | |
---|---|---|
Indexwaarde LCC (bestaand object) | - |
Eisen, Risico's en Raakvlakken
Standaard eisen voor dit product |
|
---|
Standaard raakvlakken voor dit product |
| |
---|---|---|
Standaard risico's voor dit product |
| |
Risico's bij vervanging | nvt. |