Oude IJsselbruggen, Verkeersbrug in de A12 over de IJssel

Technobeton

De Oude IJsselbruggen in Rijksweg A12 over de IJssel zijn aan weerszijde van de hoofdoverspanning voorzien een gloed nieuwe TENSA®MODULAR LR-LS lamellenvoegen. De “trägerrost” lamellenvoegen, daterend uit 1990, waren aan het eind van hun technische levensduur en ondanks eerdere reparaties niet (meer) opgewassen tegen de optredende (verkeers)belastingen. De grootste uitdaging was het ontwerp van een maakbare oplossing met een minimum aan risico’s in zowel engineering, sloopwerk, installatie als toekomstig onderhoud. Tel daarbij op een stalen hoofdoverspanning uit 1941, aan de noordzijde een relatief slanke staal – beton aanbrug en als het even kan het toepassen van geluid reducerende voorzieningen en je spreekt met recht van een uitdaging. Door de ervaring en expertise van Technobeton, Apcon, mageba en Rijkswaterstaat vanaf het allereerste moment te bundelen is er een oplossing gerealiseerd die ruimschots voldoet aan alle gestelde eisen. Kenmerkend voor dit project zijn o.a. het hydrojetten t.p.v. de betonnen landhoofden, een totale constructiehoogte van slechts 294mm en geen sloopwerk of modificatie van bestaande staalconstructies Met deze nieuwe, volledig thermisch verzinkte constructies die ook nog eens voorzien zijn van sinusplaten kunnen de Oude IJsselbruggen weer decennia geruisloos vooruit.

Product(en) Bijzonderheden
mageba TENSA®MODULAR LR3-LS [RTD1007-1 concept 7.2a2]

Ontwerp conform RTD1007 en volledig thermisch verzinkt; Geboute staalaansluiting aan stalen hoofdoverspanning; “Box-in-Box” principe ter plaatse van aansluiting composiet aanbrug; Project specifieke lage traverse balken om toepassing van sinus platen mogelijk te maken.

mageba TENSA®MODULAR LR4-LS [RTD1007-1 concept 7.2a2]

Ontwerp conform RTD1007 en volledig thermisch verzinkt; Geboute staalaansluiting aan stalen hoofdoverspanning; Amoveren bestaande voegovergang uit landhoofd door middel van hydrojetten.